Follow:
Browsing Category:

Sundhed og træning

    Samarbejde, Sundhed og træning

    4 monsterfede sportsoutfits

    (Reklame)

    Untitled2

    1. Esprit // 2. Nike // 3. Adidas // 4. Esprit  // 5. Esprit // 6. Adidas  // 7. Esprit // 8. Nike

     Jeg elsker at shoppe (og bruge flere penge end jeg egentlig har, he he). Det er ikke nogen hemmelighed. Og én ting jeg især elsker at shoppe er sportstøj, for det mener jeg bestemt ikke, at man kan få for meget af. Derfor har jeg også brugt lidt af dagen i dag på at søge efter nyt træningstøj, som jeg godt kunne tænke mig, og det er der kommet collagen ovenover ud af.

    I min søgning kom jeg forbi Esprit, som jeg slet ikke vidste lavede sportstøj. Vidste I godt det? Men nu hvor jeg ved det, så har jeg selvfølgelig kigget hele deres sportskollektion igennem. Nogle af mine favoritter kan I se på collagen. Jeg kan især godt lide de grå tights (nummer 7) og den pink trøje (nummer 4), og jeg overvejer lidt, om de skal klikkes hjem. Derudover er jeg også lidt lun på det sidste par tights fra Nike (nummer 8), og de vil jo se smadder godt ud sammen med den pink trøje, så dem burde jeg også købe, ikk?

    Nå, jeg vil hoppe i et af mine egne sportsoutfits og løbe en tur. I må have en skøn dag!

    Share:
    Sundhed og træning

    5 tips til at komme igang med at løbe

    IMG_2378

    Jeg er virkelig blevet glad for at løbe, og jeg glæder mig stort set til hver eneste gang jeg skal løbe. Jeg havde faktisk aldrig troet, at jeg skulle blive så glad for at hoppe i løbeskoene, men nu hvor jeg har fundet ud af hvor meget det giver mig, så vil jeg aldrig nogensinde stoppe igen. Derfor synes jeg også du skal komme i gang, og jeg vil derfor komme med mine tips til at komme ordentlig i gang med at løbe. Jeg vil dog lige slå fast at jeg ikke er nogen ekspert inden for løbeområdet, så det er blot hvad jeg har erfaret, der virker for mig.

    1. Køb et par ordentlige løbesko.
      Vil man løbe er det en kanon god ide at starte med at købe et par ordentlige løbesko. Jeg ejede ingen “rigtige” løbesko til at starte med, og jeg løb derfor de første gange i almindelige træningssko, som jeg faktisk fik pisse ondt i fødderne af. Så jeg tog forbi en løbebutik og fik hjælp til at finde de rigtige løbesko, og lige siden har jeg slet ikke haft ondt i mine fødder. Det er virkelig en god investering at købe et par ordentlige løbesko, hvis man har planer om at begynde at løbe, så det er altså bare med at komme afsted hen til en løbebutik.
    2. Løb regelmæssigt.
      Hvis man gerne vil være god til en ting, så kræver det at man øver og øver og øver sig – og det samme gør sig gældende med løb. Det nytter ikke noget kun at løbe hver 3. uge, for så er det lidt ligesom at starte forfra hver gang. Da jeg begyndte med at løbe sidste år, startede jeg med at sætte to dage af hver uge til løb. Det gav nemlig kroppen mulighed for et tilpas antal hviledage imellem hver løbetur, så den kunne vende sig til den uvante belastning. Nu da min krop er blevet vant til at løbe, så løber jeg 3 gange om ugen, hvilket fungerer rigtig godt for mig.
    3. Sæt dig nogle mål.
      Når der begynder at komme lidt styr på løbet, er det en god ide at sætte sig nogle (del)mål. Både store og små. Da jeg startede var mine delmål at løbe 5 km på under en halv time og at løbe 10 km på under 1 time. Mit helt store mål var og er stadig at gennemføre et halvmaraton – og gerne på omkring de 2 timer. Når først man når et af de mål man har sat sig, øges motivationen til at blive endnu bedre, og det giver blot endnu mere blod på tanden til at forsætte.
    4. Varier din træning.
      Grunden til at jeg først er begyndt at løbe sidste år, er fordi jeg altid har synes at løb var kedeligt. At løbe den ene kilometer efter den anden lød i mine ører ret ensformigt, og derfor troede jeg ikke det var noget for mig. Men jeg har nu fundet ud af, at man nemt kan variere sin løbetræning, hvilket ikke kun er godt for motivationen. Det er nemlig også godt for løbeformen. Derfor er det fx en super god ide at finde et program, som man vil følge. Herved ved man altid hvad dagens løbepas byder på, og så er man sikker på at få varieret sin træning. Der findes mange gratis træningsprogrammer, som man med fordel kan følge. Jeg har blandt andet fulgt et af I FORMs programmer.
    5. Forkæl dig selv
      Noget der i den grad kan motivere mig (udover at nå mine mål) til at komme ud og løbe er, hvis jeg har forkælet mig selv med et par nye løbetights, en træningstop, et løbeur, et par nye løbesko eller noget helt femte. Det er altså SÅ lækkert at træne i noget nyt, så derfor kan jeg godt lide at købe nyt tøj, sko og så videre. Men man skal selvfølgelig ikke altid bare købe for at købe, så jeg forkæler som regel først mig selv, når jeg når et af mine delmål. Man skal jo huske og belønne sig selv, når man gør det godt. Og at det så øger motivationen er jo kun et kæmpe plus.
    Share:
    Sundhed og træning

    5 tidspunker hvor jeg virkelig ikke gider løbe

    Skærmbillede 2017-04-08 kl. 15.40.23

    Nu kan jeg jo ret godt lide at løbe, og jeg glæder mig også oftest til løbeturene. Men nogle få gange sker det altså, at jeg ikke kommer afsted. Simpelthen fordi jeg ikke gider. Og der er altså også nogle tidspunkter, der virkelig ikke passer til at presse en løbetur ind på, og her kommer 5 af dem:

    1. Dagen efter en bytur.
      Der kan godt ske, at det vil være skide godt og fornuftigt med lidt frisk luft, når man har slemme tømmermænd. Men jeg tvivler på at jeg ville kunne løbe særlig langt uden at kaste op. Derfor har jeg heller aldrig forstået dem der kan løbe 20 km dagen efter en bytur? Hvad er der galt med jer? Jeg kan ikke engang gå fra sengen og ind til sofaen uden at have en spand ved min side.
    2. Når først man begynder at spille Sims.
      Er der et computerspil jeg aldrig nogensinde bliver træt af, så er det Sims. Og når først jeg får startet spillet op, så flytter jeg mig ikke fra computeren før jeg ikke kan holde øjenene åbne mere – med mindre jeg skal på wc selvfølgelig, men der kan jeg faktisk godt finde på at tage computeren med, og så ender det altid med at blive et rimelig langt toiletbesøg. I ved et af de der besøg, hvor man først rejser sig fra toilettet, når fødderne sover og er helt følelsesløse.
    3. Efter en omgang buffet.
      For at være helt ærlig, så kan jeg virkelig ikke styre mig, når der er buffet. Jeg spiser som om jeg ikke har fået mad i en uge, og det resulterer altid i, at jeg går fra restauranten med skide ondt i maven. Jeg lærer åbenbart aldrig at beherske mig, når der er masser af mad til stede, men hey, jeg får til gengæld en masse for mine penge. Og ja ja, jeg ved godt, at jeg bare kan løbe en tur inden jeg skal have buffet, men det er jo ikke så nemt, hvis der er tale om brunchbuffet, vel? #dårligundskyldning
    4. Når forkølelse og sygdom rammer.
      Jeg har sådan cirka været forkølet hele december. Nogle dage har jeg haft det sindssygt skidt, mens jeg de andre har haft det sådan semi. Jeg har i snart 3 uger hostet som om jeg har røget 5 pakker smøger hver dag, og jeg er helt ærlig ved at være pænt træt af at hoste nu. Men det gør også at jeg slet ikke gider og løbe. Enten så løber næsen eller også så hoster jeg mine lunger op. Og det har også været skyld i, at jeg slet ikke har fået løbet her i måneden. Rimelig dårligt, hva?
    5.  Når lysten ikke er der og man bliver en doven lort.
      Her i december har lysten bestemt ikke været der til at løbe, men det skyldes for det meste punktet ovenover. Jeg er dog ved at komme ovenpå igen, men fordi jeg ikke har løbet i flere uger, så kan jeg slet ikke finde lysten til at komme igang igen, så her i december har jeg bare fedet den med klam mad og nul motion. Kan I lige forestille jer hvor meget jeg har taget på? Puha. Men jeg lover altså at den her dovne lort bliver til en aktiv og sundere lort igen i 2018, for når først man kommer igang med at løbe, så er det jo skide skønt.

    Nå, det her bliver bloggens sidste indlæg i år. Tak fordi I har læst med i løbet af året der er gået. Jeg håber I vil forsætte med at læse med næste år. Rigtig godt nytår til jer! <3

    Share:
    Sundhed og træning

    Hvad er målet med alt det der løb?

    Skærmbillede 2017-11-14 kl. 20.54.15

    Som I måske har lagt mærke til på min Instagram, så løber jeg en del. Jeg forsøger ihvertfald at løbe 3 gange om ugen og ca. 5-10 km hver gang. Jeg følger et bestemt løbeprogram, som bare fungerer rigtig godt for mig. Jeg føler jeg langsomt bliver bedre og bedre til at løbe, og jeg kan løbe meget længere end jeg længe har kunne. Jeg er dog langt fra en hurtig løber, så udover jeg langsomt øver mig i at løbe længere og længere, så arbejder jeg selvfølgelig også på at få lidt mere fart i benene – og derfor har jeg brug for at følge et løbeprogram. Måske I kunne tænke jer at vide mere om det program jeg følger?

    Jeg startede jo med at løbe tilbage i januar, fordi jeg havde et mål om at gennemføre et halvmaraton i sommers. Det mål nåede jeg, som I nok ved, aldrig, da jeg har døjet en del med mine knæ under løb. Nu er der heldigvis ved at være styr på knæene, og jeg er derfor begyndt at sætte et par mål for min løbetræning;

    Jeg har tilmeldt mig Royal Run d. 21. maj 2018 her i Aalborg, hvor jeg skal løbe 10 km. Målet er at løbe den distance på under 55 minutter, så det håber jeg selvfølgelig kan lykkes.

    Derudover vil jeg stadig rigtig gerne gennemføre en halvmaraton. Jeg har dog endnu ikke tilmeldt mig nogle løb på den distance endnu, men jeg håber på Aalborg Halvmaraton d. 17. juni 2018. Jeg vil dog ikke tilmelde mig løbet endnu, da jeg er nødt til at se hvordan det går med mine knæ, når først jeg begynder at løbe mere end de 10 km. Men der er jo heldigvis lang tid til, så hvis bare jeg forsætter på samme måde som nu, så satser jeg på at knæene ikke kommer til at drille fremover.

    Jeg har ikke flere mål for mit løb for 2018 (endnu), men jeg ved at jeg ihvertfald skal løbe en masse. Man kan nemlig ikke andet end at blive i godt humør af at løbe! :-).

    Share:
    Sundhed og træning

    8 grunde til at jeg elsker at løbe

    IMG_1218

    Da jeg startede med at løbe tilbage i januar, var det en kamp for mig bare at løbe 2 km. Lysten var der bestemt heller ikke, hvilket ikke gjorde det nemmere. Men jeg tog mig sammen pga. et væddemål, og jeg har nu ca. løbet 1-3 gange hver uge siden (pånær en længere pause i løbet af sommeren), og nu er jeg faktisk blevet rigtig glad for at løbe. Selvfølgelig har jeg dage hvor jeg virkelig ikke gider, men så er det jeg tænker over det som løb giver mig og hvad jeg har lært i min korte tid som løber. Og så er det som om det er lidt nemmere at få sparket sig selv af sted. Men det fleste gange glæder jeg mig til at skulle løbe, for det giver mig simpelthen så meget.. og nu skal I høre hvorfor;

    • Løb gør mig i godt humør, og hvis jeg har haft en dårlig dag, så hjælper en løbetur altid, for under løb kan jeg smide alle de dårlige tanker væk og kun fokusere på at sætte det ene ben foran det andet.
    • Jeg har langt mere energi i de uger, hvor jeg har løbet i forhold til de uger, hvor jeg har holdt pause. Faktisk sover jeg også bedre og er friskere om morgenen, når jeg sørger for at løbe 2-3 gange om ugen.
    • Løb hjælper på mine menstruationssmerter, og derfor sørger jeg også for at komme af sted, selvom jeg har slemme smerter.
    • Løb forbedrer konditionen, hvilket også er en af grundene til at jeg startede med at løbe.
    • Jeg er også begyndt at løbe fordi jeg gerne vil tabe mig, så at kombinere det med styrketræning skal nok give de resultater en dag, som jeg drømmer om.
    • Når solen skinner er det skønt at løbe en tur udenfor og bare nyde naturen. Jeg kan fx godt lide at løbe rundt i Østerådalen.
    • Jeg følger et løbeprogram, og det gør mig helt høj, hver gang jeg har fuldført et løbepas. Et af mine løbepas bestod en dag af 1 time og 15 minutters løb, og jeg troede virkelig ikke jeg kunne løbe så længe, men ved at følge de zoner, som jeg skal i programmet, så lykkedes det – og jeg løb hele 11,5 km!!
    • Når først man når et af de mål man har sat sig, så får man den bedste følelse i kroppen, og det giver helt sikkert motivationen et boost hver gang.

    Selvom jeg stadig er en langsom løber, så knokler jeg røven ud af bukserne for at blive bedre. Nogle gange føles det som om der intet sker, mens jeg andre gange løber med et kæmpe overskud hele turen, og det er netop på disse ture motivationen til at blive bedre bare vokser og vokser. Og på trods af at jeg løber langsomt i forhold til så mange andre, så vil jeg altid være hurtigere end dem der bare ligger på sofaen. Og det er altså vigtigt at huske sig selv på. Det handler ikke altid om at være den hurtigste, men derimod om at komme afsted og kun forsøge at blive bedre end sig selv.

    Efter at have lavet det her indlæg, så glæder jeg mig bare endnu mere til løbeturen imorgen. Programmet siger 1 time og 15 minutters løb med lidt indlagt interval, så det bliver en hård omgang, men jeg er totalt klar på det. God mandag aften til jer! :-)

    Share:
    Sundhed og træning

    En pæn træningstrøje – og så endda på tilbud!

    Untitled

    Træningstrøje fra Kari Traa kan købes HER (reklamelink)

    Jeg har lagt et par billeder op på min Instagram – bl.a. det ovenover, hvor jeg har min nyeste træningstrøje på. Den fik jeg faktisk til min fødselsdag af nogle søde venner. Helt uden at jeg havde ønsket mig den. Det er altså dejligt med nogle venner der ved lige hvad man kan lide ;-).

    Nå, men der er efterhånden flere der skrevet og spurgt hvor den er fra og hvilken størrelse jeg har den i. Så nu tænker jeg at dele der her på bloggen også. Det kunne jo være der er en af jer der liiiige mangler en pæn træningstrøje, og nu når den her er på tilbud de her dage, så vil jeg da gerne tippe jer om det.

    Jeg har linket til trøjen under billedet, og som I kan se på min collage, så kan den fås i den fine lilla farve, som jeg har, men også i en grå (som jeg overvejer at klikke hjem). Jeg har fået den i en str. L, som også er den størrelse jeg bruger normalt, og den sidder lige som den skal. Så jeg vil anbefale at man køber den i ens normale størrelse med mindre man vil have den skal sidde lidt løsere.

    God og mega lækker onsdag til jer!

    Share:
    Sundhed og træning

    4 sunde morgenmadsfavoritter

    PicMonkey Image3

    Jeg er kæmpe fan af morgenmad og især de dage hvor jeg har god tid og kan lave et eller andet lækkert og pænt. Det skal jo være insta-værdigt, ikk? Ha ha. Billederne ovenover er da også fra min Instagram, hvor jeg jævnligt smider billeder op af min morgenmad, så hvis I følger mig der, har I garanteret allerede set billederne. Hvis ikke, så skal I da ikke snydes her på bloggen. Så her får I mine 4 morgenmadsfavoritter, som jeg håber I måske kan bruge som inspiration:

    1. Chiagrød med masser af frugt, protein crunch og chokolade topping.
      Jeg har tidligere lavet et indlæg med opskriften til chiagrød, og den kan I finde her. Protein crunch og chokolade topping er fra Bodylab og kan findes her og her. Det her måltid er helt sikkert min favorit. Skyr med frugt og andet topping er altså bare det bedste om morgenen.
    2. Proteinpandekager.
      Det er faktisk ikke så tit jeg får taget mig sammen til at lave proteinpandekager, men når jeg gør, så er det altid en succes. Jeg kan godt lide at bruge opskriften her.
    3. Chokoladegrød.
      Jeg har faktisk ikke fået lavet den her grød så mange gange, da jeg tit glemmer det i weekenderne, når jeg har tid. Men de få gange jeg har lavet det, har jeg været mæt og tilfreds. Opskriften jeg bruger kan findes her.
    4. Greenie/smoothiebowl.
      En ting jeg for alvor er blevet vild med i år er de såkaldte greenies. Jeg er især fan af den med kiwi i, som jeg har lavet her. Den er virkelig god. Den på billedet ovenover er dog uden kiwi men med en håndfuld frosne hindbær i stedet for – og det er altså også tosse godt.
    Share: