Follow:
Browsing Category:

Sundhed og træning

    Sundhed og træning

    En pæn træningstrøje – og så endda på tilbud!

    Untitled

    Træningstrøje fra Kari Traa kan købes HER (reklamelink)

    Jeg har lagt et par billeder op på min Instagram – bl.a. det ovenover, hvor jeg har min nyeste træningstrøje på. Den fik jeg faktisk til min fødselsdag af nogle søde venner. Helt uden at jeg havde ønsket mig den. Det er altså dejligt med nogle venner der ved lige hvad man kan lide ;-).

    Nå, men der er efterhånden flere der skrevet og spurgt hvor den er fra og hvilken størrelse jeg har den i. Så nu tænker jeg at dele der her på bloggen også. Det kunne jo være der er en af jer der liiiige mangler en pæn træningstrøje, og nu når den her er på tilbud de her dage, så vil jeg da gerne tippe jer om det.

    Jeg har linket til trøjen under billedet, og som I kan se på min collage, så kan den fås i den fine lilla farve, som jeg har, men også i en grå (som jeg overvejer at klikke hjem). Jeg har fået den i en str. L, som også er den størrelse jeg bruger normalt, og den sidder lige som den skal. Så jeg vil anbefale at man køber den i ens normale størrelse med mindre man vil have den skal sidde lidt løsere.

    God og mega lækker onsdag til jer!

    Share:
    Sundhed og træning

    4 sunde morgenmadsfavoritter

    PicMonkey Image3

    Jeg er kæmpe fan af morgenmad og især de dage hvor jeg har god tid og kan lave et eller andet lækkert og pænt. Det skal jo være insta-værdigt, ikk? Ha ha. Billederne ovenover er da også fra min Instagram, hvor jeg jævnligt smider billeder op af min morgenmad, så hvis I følger mig der, har I garanteret allerede set billederne. Hvis ikke, så skal I da ikke snydes her på bloggen. Så her får I mine 4 morgenmadsfavoritter, som jeg håber I måske kan bruge som inspiration:

    1. Chiagrød med masser af frugt, protein crunch og chokolade topping.
      Jeg har tidligere lavet et indlæg med opskriften til chiagrød, og den kan I finde her. Protein crunch og chokolade topping er fra Bodylab og kan findes her og her. Det her måltid er helt sikkert min favorit. Skyr med frugt og andet topping er altså bare det bedste om morgenen.
    2. Proteinpandekager.
      Det er faktisk ikke så tit jeg får taget mig sammen til at lave proteinpandekager, men når jeg gør, så er det altid en succes. Jeg kan godt lide at bruge opskriften her.
    3. Chokoladegrød.
      Jeg har faktisk ikke fået lavet den her grød så mange gange, da jeg tit glemmer det i weekenderne, når jeg har tid. Men de få gange jeg har lavet det, har jeg været mæt og tilfreds. Opskriften jeg bruger kan findes her.
    4. Greenie/smoothiebowl.
      En ting jeg for alvor er blevet vild med i år er de såkaldte greenies. Jeg er især fan af den med kiwi i, som jeg har lavet her. Den er virkelig god. Den på billedet ovenover er dog uden kiwi men med en håndfuld frosne hindbær i stedet for – og det er altså også tosse godt.
    Share:
    Sundhed og træning

    Sunde snacks på abonnement

    DSC02968111

    Til det event jeg var til i sidste uge (som jeg skrev om i forrige indlæg) var vi så heldige at få en snackbox fra Snackmover med hjem hver. Jeg var og er stadig ret begejstret for indholdet og selve konceptet, så derfor synes jeg også at jeg vil skrive lidt om det på bloggen.

    Det går i al sin enkelthed ud på at man opretter et abonnement (uden binding), så man hver måned modtager en box fyldt med sundere snacks. Der er som altid minimum 8 forskellige snacks i boxen, og de er lavet af naturlige ingredienser og uden kunstige tilsætningsstoffer. Så det vil sige at man kan spise dem helt uden at få dårlig samvittighed. Ret fantastisk, ikk?

    Jeg har endnu ikke fået smagt alle de snacks, der var med i den box jeg fik, men af de jeg har smagt, har jeg kunne lidt alle sammen- og især den orange kokosvand og chipsene med sour cream & onion var et hit hos mig. Hvis I har lyst til at prøve et abonnement fra Snackmover, så har jeg fået lov til at dele en rabatkode, som giver jer 20% på første snackbox. I skal blot skrive aalborgbloggers, når I bestiller.

    Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke er blevet bedt om at lave det her indlæg. Jeg gør det blot fordi jeg er ret stor fan af det her koncept, og jeg synes at Line, som står bag Snackmover, har gang i noget, som er værd at dele her på bloggen.

    Share:
    Sundhed og træning

    De bedste sports bh’er til træning

    PicMonkey Image

    (Indeholder reklamelinks)

    1. Level 1 (HER) // 2. Level 2 (HER) // 3. Level 2 (HER) // 4. Level 3 (HER) // 5. Level 2 (HER) // 6. Level 2 (HER)

    Efter jeg fik mine bryster lavet tilbage i november sidste år har jeg jo været nødt til at købe nye sports bh’er (og selvfølgelig almindelige bh’er), for at få nogle jeg kunne passe. Både undertøj og sports bh’er foretrækker jeg at købe hos Hunkemöller, da jeg synes at prisen er fair og at deres bh’er er i en ordentlig kvalitet.

    Lige da jeg var blevet opereret var jeg ude og købe nummer 4 på collagen. Selvfølgelig fordi den er med lynlås og dermed nem at tage på, hvilket jo var rart på daværende tidspunkt, da jeg ikke måtte løfte armene særlig meget. Den er nu også blevet en af mine favoritter efter til træning, da den virkelig holder brysterne på plads. Faktisk bruger jeg den næsten altid, når jeg er ude og løbe, for så er jeg sikker på at brysterne bliver hvor de skal og ikke hopper mere end højst nødvendigt. Den er også en level 3-bh, hvilket betyder at det er en af de sports bh’er med aller mest støtte, som Hunkemöller har. Derefter kommer level 2, som også sagtens kan anvendes til løb og men også til en omgang fitness. Til sidst er der level 1, som jeg vil tro egner sig bedst til en omgang yoga, pilates, gang og eller andre lidt “roligere” aktiviteter.

    Nå, men det indlægget egentlig skulle handle om – udover sports bh’er – er at Hunkemöller i øjeblikket kører med 20% på HKMX kollektionen, og det betyder bl.a. at de 6 sports bh’er ovenover er sat ned med 20 %. Jeg har allerede klikket to af dem hjem. Nemlig nummer 2 og 5, så dem glæder jeg mig til at få på til træning i næste uge. Skal I have fat i en ny sports bh eller måske lidt nyt træningstøj?

    Nu vil jeg gøre mig klar til en hyggelig aften. Den står nemlig på et event med Aalborg Bloggers med fokus på at leve sundt i en travl hverdag, og det glæder jeg mig monster meget til. Men det skal jeg nok fortælle mere om på et senere tidspunkt. I må have en skøn aften!

    Share:
    Sundhed og træning

    En beslutning der gør ondt men som er nødvendig

    Skærmbillede 2017-05-02 kl. 21.10.22

    Igår traf jeg en træls beslutning.

    Som jeg skrev i forrige indlæg og som jeg også har haft nævnt på Instagram, så havde jeg i mandags bestilt tid til en løbestilsanalyse ved en fysioterapeut. Jeg har i længere tid døjet meget med smerter i knæene under løb og nogle gange dagen efter også, og jeg tænkte at det sikkert var fordi min teknik var helt slem, og at jeg dermed kunne forhindre smerterne ved at få hjælp til at løbe “rigtigt”.

    Så nemt er det desværre ikke at rette op på mig. Det viser sig at jeg har et eller andet med mine knæ, som vist nok er skæve. Og samtidig med det så har jeg også noget med hoften, og de ting er åbenbart skyld i smerterne i mine knæ. Og det er altså ikke bare noget man kan rette op på på 3 uger. Det kræver træning. Og en masse af det.

    Som I måske har læst herpå bloggen, så var min store drøm og min plan at gennemføre Aalborg Halvmaraton her d. 21. maj. Men efter at have snakket med fysioterapeuten om mine knæsmerter, har jeg besluttet mig for at springe fra, og dermed sælge mit startnummer. En beslutning som gør rigtig ondt, da jeg virkelig havde set frem til at løbe et fucking halvmaraton – og så endda i selskab med min kæreste og en af mine gode veninder. Det er nok egentlig det der gør mest ondt. Altså at jeg ikke skal gennemføre det med dem som aftalt. Faktisk føles det også lidt som om at jeg giver op, men jeg ved jo godt inderst inde at det er for min egen skyld at jeg ikke skal løbe alligevel. Og det er jo netop fordi mine knæ ikke er klar til at løbe den lange distance endnu. Øv altså.

    Men hvad er min plan nu så? Tja, jeg vil ihvertfald forsætte med at løbe. Dog vil jeg sætte fokus på at lave de øvelser, som fysioterapeuten har givet mig, således jeg kan komme til at løbe uden at få ondt. Derfor vil jeg bruge sommeren på at arbejde på at blive en bedre løber, og faktisk så overvejer jeg at melde mig på et løbehold, så jeg kan få mere hjælp. Og hvem ved, måske kan jeg være klar til at løbe et halvmaraton efter sommeren. Det er ihvertfald min plan for nu, for jeg vil altså blive god til at løbe.

     

    Share:
    Sundhed og træning

    Skal drømmen om at gennemføre et halvmaraton nu sættes på pause?

    IMG_0130

    Den sidste måneds tid er det ikke gået ret godt for mig løbemæssigt. Ikke fordi jeg ikke får løbet, for det gør jeg. Jeg er bare begyndt at døje med smerter i knæene og nogle gange også i skinnebenene under løb og dagen efter. De begynder som regel efter de 3 km og når jeg når op på omkring 5 km, så gør det virkelig ondt, og jeg tør ikke rigtig forsætte længere af frygt for at ødelægge mine knæ fuldstændigt. Og når jeg de fleste gange kun når op på 3-5 km før det begynder at gøre rigtig ondt, så er der altså langt op til halvmaratondistancen.

    Igår VILLE jeg dog ud og løbe en længere tur, og det blev da også til 13 km uden så mange smerter. Men det var til gengæld i et virkelig langsomt tempo, hvor jeg størstedelen af tiden prøvede at fokusere lidt mere på min løbeteknik. Og det er jeg sikker på har haft en betydning, for jeg ved at jeg ikke har verdens bedste teknik når det kommer til løb. Ja, faktisk er den ret dårlig. Derfor har jeg også taget den beslutning at jeg vil kaste nogle penge efter en løbestilsanalyse, så jeg kan få en ekspert til at analysere mit løb og som forhåbentligt kan finde årsagen til mine smerter, så jeg kan komme til at løbe uden at have ondt.

    Tidligere på ugen var jeg ude for at løbe en lille tur, og her fik jeg virkelig ondt. Sådan rigtig ubehageligt ondt på ydersiden af knæene. Lige i det øjeblik hvor jeg måtte give op, da jeg ramte de 5 km, var jeg godt nok deprimeret, og jeg var sikker på at drømmen om at gennemføre halvmaratonet om under 1 måned(!!!) var slut, og at jeg skulle til at sælge mit startnummer til en anden. Men den længere løbetur igår uden så mange smerter, har virkelig givet mig troen og håbet tilbage – og nu satser jeg da stærkt på at halvmaratonet d. 21. maj godt kan lade sig gøre. Men jeg skal helt sikkert have fundet ud af noget, så mine løbeture fremover ikke resulterer i smerter i knæene. Og derfor er jeg sikker på at en løbestilsanalyse vil være alle penge værd.

    Er der nogle der kan anbefale et godt sted her i Aalborg, hvor de kan lave en løbestilsanalyse?

    Share:
    Sundhed og træning

    Sammenlign dine resultater med dine egne og ikke med andres

    Skærmbillede 2017-04-08 kl. 15.40.23
    Jeg har aldrig været god til at rose mig selv, når jeg når et mål jeg har sat mig. Og det er noget der virkelig er gået op for mig i år efter jeg er begyndt at løbe. Og det skal jeg altså arbejde på at blive bedre til, og det skal jeg fra idag af.

    På vej mod mit første halvmaraton (til maj) har jeg fra start af sat 2 mål, som jeg gerne vil nå;

    1. At løbe 5 km på under 30 min
    2. At kunne købe 10 km på under 1 time.

    Begge mål har jeg nået, hvilket jeg jo egentlig burde være pavestolt af. Og det har jeg da også været, men kun i det øjeblik, hvor målene nåes og måske den efterfølgende dag. Men så er det jeg kommer til at sammenligne mig med andre. Det er især alle de løbere jeg følger på Instagram (jeg følger mange!), som jævnligt lægger billeder ud med deres virkelige hurtige tider på både korte og meget laaange distancer. Selvom de løber 25 km, så løber de med en meget bedre pace end jeg gør, når bare jeg løber 5 km. Og så er det jeg nemt kan få de der skod tanker “Jeg er jo også så dårlig til at løbe” og “Jeg bliver aldrig lige så god som dem”, og sådan skal det jo ikke være, for det er jo ikke derfor jeg følger dem. Det gør jeg jo netop fordi de motiverer og inspirerer mig til selv at komme ud og løbe, og så selvfølgelig fordi jeg synes de er pisse seje. Jeg er vildt misundelig på at de kan løbe et halvmaraton på en super tid, mens jeg selv stadig kæmper for at løbe de 10 km. Men jeg ved også at mange af dem har løbet i mange år, mens jeg selv kun har løbet i 3 måneder. Det skal jeg huske mig selv på. Gode resultater kommer af masser af træning, og hvis jeg forsætter med at løbe efter halvmaratonet i maj, så kan jeg også komme til at blive god og hurtig, som dem jeg følger!

    Nu hvor jeg har løbet 2-3 gange om ugen i næsten 3 måneder er jeg begyndt at mærke at jeg er blevet meget bedre til at løbe i forhold til da jeg startede, og det er egentlig det der har fået mig til at indse at det er monster dumt at sammenligne mine resultater med alle de andres. Jeg skal jo netop være stolt af hvor langt jeg er kommet siden jeg startede. Da jeg startede i januar kunne jeg løbe 5 km på 36 minutter, hvor jeg nu kan gøre det på lidt over 27 minutter. Og det er da en fremgang der er værd at være stolt over. Og det er sgu også værd at være stolt over at man overhovedet kommer ud og løbe. Om tiden så er langsommere end sidst, så er det da skide sejt at man tager sig sammen og kommer afsted, ikk?

    Dagens råd og afsluttende bemærkning herfra må være at det skal være slut med at sammenligne egne resultater med andres og kun koncentrere sig om at blive bedre end netop sig selv. Basta bum!

    Share: